آلمان یکی از برترین مقاصد برای پزشکان ایرانی می باشد، شرایط ورود نسبتاً راحت ورود تخصص پزشکی در این کشور و همچنین تایید مدرک پزشکی از جمله مواردی است مورد توجه زیاد پزشکان شده است. در آلمان سال‌هاست كه كمبود پزشك وجود دارد. سال گذشته، انجمن پزشکی آلمان درباره مسائل قابل توجه مراقبت‌های پزشکی هشدار داد. بحران ویروس کرونا نشان می‌دهد که کشور چگونه از مهاجرت متخصص پزشکی به آلمان در سال‌های اخیر سود برده است.
بسیاری از اقداماتی که دولت آلمان طی هفته‌های اخیر برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در آلمان انجام داده است، یک هدف را دنبال کرده‌ است: جلوگیری از فشار گسترده سیستم مراقبت‌های بهداشتی.در حال حاضر حدود ۱۳۰ پزشک خارجی فاقد مجوز طبابت در آلمان در این جریان قرار گرفته‌اند و در حال شروع کار خود هستند. به عبارتی با صدور مجوز حرفه‌ای پزشکان خارجی، برای ایجاد منابع کافی پرسنل و کاهش کار کارکنان بیمارستان تسهیل شد.با این حال مهارت‌های زبان اغلب بزرگترین مانع هستند. پیش شرط لازم در همه جای آلمان این است که افراد متخصص از زبان آلمانی آگاهی کافی داشته باشند که اغلب یک چالش اساسی در دریافت ویزا برای متخصص پزشکی است.

 خدمات زیر توسط تیم مجرب گروه مهاجرتی توسعه پژوهان خدمت شما ارایه خواهد گردید:

  • اخذ وقت سفارت برای مصاحبه و ارائه مدارک به سفارت آلمان در ایران
  • بررسی و ترجمه چک لیست مدارک لازم برای مهاجرت (بر اساس آخرین چک لیست های مربوطه، در زمان ارائه مدارک به سفارت و نظام پزشکی) و ارائه لیست مستندات لازم برای ترجمه به متقاضی
  • مشاوره و همکاری در رابطه با نحوه ترجمه و تایید مدارک لازم برای ارائه به سفارت آلمان در ایران و نظام پزشکی.
  • بررسی مدارک ترجمه شده از نظر صحت ترجمه قبل از مرحله تایید مدارک
  • اخذ وقت تایید مدارک از سفارت آلمان جهت Legalisation وBeglaubigung مدارک مورد نیاز طبق چک لیست های نظام پزشکی و سفارت آلمان در ایران
  • مشاوره در خصوص نحوه ثبت نام ومنابع آزمون Fachsprache
  • انجام کلیه مکاتبات متقاضی با سفارت آلمان، اداره اتباع خارجی آلمان و سازمان نظام پزشکی به زبان آلمانی
  • مشاوره در اجاره منزل
  • مشاوره، برنامه ریزی و اخذ ترمین برای Melde شدن
  • انجام مکاتبات با بیمارستانهای ایالت انتخاب شده جهت اخذ Hospitation

 مراحل معادلسازی مدارک پزشکان در آلمان در یک نگاه

مورد نظر در آلمان، گواهی‌ای موسوم به «Approbation» صادر نمایند. برای این منظور، مراحلی باید گذرانده شود:
۱- گرفتن مدرک زبان آلمانی در سطح B2 و سپس C1.
۲-درخواست اپلای برای یک کلینیک آلمانی به عنوان دکتر مهمان (Gastarzt) با داشتن این مدارک: داشتن مدارک سطوح B2 و C1، نامه درخواست به زبان آلمانی، رزومه (CV)، یک کپی از پروانه سازمان نظام پزشکی.
۳- درخواست به اداره مربوط به ایالتی که کلینیک در آن واقع است، موسوم به اداره سنجش ایالتی برای مشاغل درمانی (Landesprüfungsamt für Medizinische Heilberufe): برای گرفتن پروانه موقت اشتغال پزشکی یا همان اجازه کار (Berufserlaubnis).
با این پروانه، اجازه کار 2 ساله داده می شود.
۴- پزشکان در این دو سال فرصت دارند تا آزمون دانش پزشکی را پاس کنند تا معادلسازی مدرک تحصیلی آنان تایید گردد و اجازه کار دائم پیدا کنند.
۵- پزشکان پس از گذراندن این مراحل می‌توانند کار با حقوق به عنوان رزیدنت یا دستیار (Assistenzarzt) در کلینیک‌ها بگیرند و پس از 5 سال متخصص (Facharzt) شوند.

آموزش خصوصی زبان آلمانی